Kolačići nam pomažu u pružanju boljeg korisničkog iskustva. Korištenjem naše web stranice slažete se s upotrebom kolačića.

Drugi o nama

Slikovnice autorice i urednice dr. sc. Martine Markov (i suradnika) interdisciplinarno su djelo kojim autorica pokazuje sofisticiran pristup izboru likova i njihovoj transformaciji iz književno-umjetničkoga stila u znanstveno-popularni stil. Tako ćemo galeba Marka upoznati kao glavni lik priče, koji u stvarnome svijetu, prikazanom u završnom dijelu ove interdisciplinarne slikovnice, ima karakteristike koje postaju osobine lika. Galebovi „često lete i daleko od morskih obala, ali se uvijek vraćaju na ta svoja zavičajna mjesta. Galebovi jesu tipično morske ptice ili ptice pomorci, ali će ipak češće pratiti velike rijeke sve od ušća do duboko u kopno, nego što će se uputiti na daleku pučinu“ (Ladan, Etymologicon, 2006; 260). Tako pustolov, galeb Marko, leti, proučava, znatiželjno promatra, postavlja pitanja, predviđa i daje ključne informacije te iznosi zaključak. Pustolovine galeba Marka smještene su u čudesan svijet zaštićenih područja Republike Hrvatske (Telašćice, Vranskoga jezera, Krke, Biokova, Mljeta i Lastovskoga otočja). Autorica stavlja naglasak na autentičnost prirodnih ljepota, a mi prepoznajemo obrazovnu valjanost ponuđenoga materijala u kulturološkom i ekološkom kontekstu obrazovanja.

Biološka i krajobrazna raznolikost Hrvatske motiv je autorici i urednici Martini Markov za stvaranje ovih vrijednih slikovnica, odnosno mogućih metodičkih predložaka za upoznavanje jedinstvenih ekosustava koji su prirodna baština Republike Hrvatske te intervencije čovjeka u te sustave, kao i posljedice te intervencije. Učenici u primarnom obrazovanju s pomoću ovih predložaka upoznat će se s raznolikošću ekosustava i staništa te bogatstvom flore i faune Jadranskoga mora i šireg primorskog krajolika.
Slikovnice su pisane stilom bliskom književno-umjetničkom stilu, ali se u njima promiče prirodoslovna pismenost i njezin znanstveni kontekst. Na taj se način sinergijski zahvaća i omogućuje razvoj prirodoslovne i čitalačke pismenosti.

Ovaj tekst obiluje opisima prostora, pripovijedanjem, objašnjavanjem i nudi dobru podlogu za strukturiranje rasprave o opisanoj temi te uočavanje promjena koje u prirodi izaziva ljudska aktivnost.
Poučavatelj na temelju tih predložaka može strukturirati metodički instrumentarij kojim će afirmirati prirodoslovna znanja, razumijevanje teksta i donošenje odluka te zauzimanje stavova o suživotu čovjeka i prirode.

Dobar će stručnjak u ovim slikovnicama prepoznati kvalitetan sadržaj prirodoslovnog znanja te kontekst u kojem je moguće ostvariti ishode povezane s razvojem čitalačke i prirodoslovne pismenosti. U metodičkome kontekstu uočavamo potencijal za istraživački pristup i razumijevanje prirodoslovnih pojava i zakonitosti. Situacije opisane u ovim slikovnicama precizno su izdvojene iz stvarnoga svijeta.
Originalnost ove višedijelne slikovnice jest u tome što na kraju svakoga sveska daje smjernice o tome koja pravila i propise valja poštivati jer su utvrđeni oblici ponašanja koji će omogućiti opstojnost suživota čovjeka i prirode.

Autorica nastupa i kao poučavateljica jer na kraju svake slikovnice eksplicite daje upute djeci i roditeljima o tome kako postati čuvar prirode i okoliša.

Budući da je izdanje prevedeno i na engleski jezik, ono omogućuje upoznavanje bogate prirodne baštine Hrvatske mnogim zainteresiranim čitateljima. Riječ je o duboko promišljenom konceptu kojim se promiče prirodna baština na djeci blizak način koji nužno ne podrazumijeva metodički kontekst. Dijete, čitajući ove slikovnice, promišlja o svom odnosu prema prirodi suživljavajući se s personificiranim galebom ili likom iz morskih dubina – likom kojemu je do prirode iznimno stalo.

Držimo iznimno vrijednom autoričinu rečenicu koja je upućena mladom čitatelju: „Ispričajte ovu priču svojoj rodbini i prijateljima i prenesite im njenu poruku.“

Tako se potiče širenje spoznaja od osobnoga konteksta prema širem društvenom kontekstu, sve do globalnoga. Autorica Martina Markov piše: „Uživam pisati priče za djecu i vjerujem da svojim slikovnicama čitateljima već od najranije dobi mogu približiti ideju o poštovanju i očuvanju prirode koja nas okružuje. Želim ih ponukati na istraživanje i ukazati na bogatu bioraznolikost naših parkova prirode.“ Zaključujemo da je ovom edicijom uspjela u svomu naumu.

doc. dr. sc. Martina Kolar Billege
Zagreb

Podijeli sadržaj: